Ćwiczenia z języka polskiego

Podobne podstrony
 
Czytasz wiadomości wyszukane dla frazy: Ćwiczenia z języka polskiego




Temat: X przykazan dla nauczyciela polskiego jako obcego
X przykazan dla nauczyciela polskiego jako obcego
napisany nie przez Polaka :-)

I. Jezyk polski nie jest trudny (chyba ze dla nauczyciela)
II. Jezyk polski nie jest chaosem koncowek i form wyjatkowych, ale logiczna
struktura.
III.Historyczne wyjasnienia malo ppomagaja uczacemu sie w opanowaniu
slownictwa, skladni czy gramatyki.
IV. Tabele gramatyczne i paradygmaty sa pozytecznym skrotem myslowym, ale nie
zastepuja mowienia, ani cwiczen.
V. Jezyk polski jest zywy, wiec po co sztywnie opisywac go systemem
sredniowiecznym stosowanym do opisu laciny? Czas na rewolucje!
VI. Polak nie zawsze lepiej umie/wie: rodzimy Polak na pewno dobrze mowic po
polsku, ale rzadko kiedy umie pozytecznie wyjasnic studiujacym konkretne
problemy. Nie-Polak, ktory opanowal jezyk polski, jest potrzebnym elementem w
kregu nauczycielkim.
VII. Nalezy mowic o nauczaniu jezyka polskiego jako obcego jasnym,
nieskomplikowanym jezykiem (i umowic sie do wspolnej terminologii)
VIII. Kazde wyjasnienie gramatyczne czy nawet kulturowe musi byc oparte na
typowych, naturalnych przykladach ze wspolczesnego kontekstu.
IX. Od poczatku nalezy zasygnalizowac roznice miedzy jezykiem potocznym i
kultura codzienna a jezykiem pisanym i kultura literacka.
X. Jezyk polski jest struktura logiczna; kultura polska jest fenomenem
zrozumialym dla wszystkich (chyba, ze nie dla nauczycieli czy Polakow).

pozdr





Temat: SZUKAM
SZUKAM
SPIS KSIĄŻEK DO VI KLASY
HISTORIA
M.Blaut "Moja historia 6" klas 6 częśc 1 M. Rożak.
Zeszyt cwiczeń "Moja historia 6" M. Kliszewski, A. Marcinko

J.ANGIELSKI
Uczniowie pracują z podręcznikiem "Winers2"z klasy 5

J.POLSKI
Język polski "Między nami" Podręcznik do klasy 6 szkoly podstawowej
-Łuczak A. , Murdzek A.GDAŃSKIE WYDAWNICTWO OŚWIATOWE
Język polski "Między nami" Zeszyt ćwiczeń do klasy 6 szkoly podstawowej
-Łuczak A.,Murdzek A.GDAŃSKIE WYDAWNICTWO OŚWIATOWE

MATEMATYKA
Dobrowolska M.,Jucewicz M.,Karpiński M.,Zarzycki P.-Matematyka 6.Podręcznik
dla klasy 6 szkoly podstawowej.GDAŃSKIE WYDAWNICTWO OŚWIATOWE (242/01)+
zeszyt ćwiczeń

PRZYRODA
Klimuszko B.,Wilczyńska-Wołoszyn M.-Przyroda 6. Podręcznik dla uczniów klasy
VI ŻAK (230/01)+ ĆWICZENIA

MUZYKA
Tomaszewska M.-Muzyka.Podręcznik do klasy VI.ROŻAK. (84/00) NIEOBOWIĄZKOWO

PLASTYKA
Turowska-Zakrzewicz K.-plastyka.Podręcznik dla klasy VI.ROŻAK (34/01)
NIEOBOWIĄZKOWO

TECHNIKA
Bober W. -Technika6 Cześć 2 Podręcznik z ćwiczeniami WSiP S.A. (26/01)
nieobowiązkowo

RELIGIA
"przemienieni przez Boga "
Wydawnictwo WAM seria podręczników dla klas IV-VISzkoły podstawowej Drogi
Przymierza

to cały spis pozdrawiam !!!!!!!!!!!!!!!!!!






Temat: NAJLEPSZY PIOSENKARZ HISZPANSKI
arebato?? nigdy nie slyszalem,choc jest niejaki El Arrebato.
male pytanie:widze ze masz problemy z gramatyka jezyka polskiego.
polecam
Zofia Czarniecka-Rodzik
Gramatyka języka polskiego w ćwiczeniach.

P.D. moze jednak bedziesz miala problem ze zrozumieniem ...cytuje:

Obszerny, metodyczni uporządkowany kurs gramatyki opisowej, dostosowany do
wymogów stawianych w czasie egzaminu wstępnego do szkoły średniej.

o hiszpanskim nie wspomne;olbrzymie bledy mowia same za siebie :-)

un saludo.

www.poloniamadryt.net/forum/index.php
www.poloniamadryt.net



Temat: Bardzo tanie podręczniki !!! Warszawa
Bardzo tanie podręczniki !!! Warszawa
Tanio sprzedam podręczniki do gimnazjum - stan bardzo dobry.

Chemia ogólna i nieorganiczna cz.1 Bożena Kałuża i Andrzej Reych wyd. Żak
Chemia organiczna cz.2 Bożena Kałuża i Andrzej Reych wyd. Żak
Fizyka i astronomia moduł 1 „W świecie materii” wyd. Nowa Era
Fizyka i astronomia moduł 2 „Mechanika ciepło” wyd. Nowa Era
Geografia „Barwy świata” cz. 1 Maciej Jędrusik Danuta Jędrusik Jadwiga
Tomalkiewicz
Geografia „Polska i świat” cz. 2 Maciej Jędrusik Danuta Jędrusik Jadwiga
Tomalkiewicz
Język Polski i historia Świat Starożytny kl. 1 cz. 1 Krystyna Starczewska
Marta Ługowska Ewa Korulska Anna Dzierzgowska Piotr Laskowski Barbara Nartowska
Język Polski i historia Świat Średniowieczny kl. 1 cz. 2
Język Polski i historia Świat Nowożytny Renesans i barok kl. 2 cz. 1
Język Polski i historia Świat Nowożytny Oświecenie i romantyzm kl.2 cz.2
Język Polski i historia Świat Nowoczesny od połowy XIX wieku do II wojny
światowej kl. 3 cz.1
Język Polski i historia Świat Współczesny od wybuchu II wojny światowej kl.3 cz.2
Wiedza o społeczeństwie kl.1 „Wychowanie obywatelskie” Maria Gensler, Ewa
Marciniak podręcznik +ćwiczenia

Kontakt 605242405 e-mail: unja.k@wp.pl




Temat: Do sprzedania świetne książki do nauki polskiego!!
Do sprzedania świetne książki do nauki polskiego!!
Po zrobieniu porządku w regale znalazłam książki do nauki jęz. polskiego,
które najwyraźniej miałam podwójnie. Chętnie bym je komuś odsprzedała.

1. Danuta Gałyga: Ach, ten język polski (Ćwiczenia komunikacyjne dla grup
początkujących)
2. Ewa Lipińska: Nie ma róży bez kolców (Ćwiczenia ortograficzne dla cudzoziemców)
3. Władysław Miodunka: Cześć, jak się masz? (dla początkujących)
4. Józef Pyzik: Przygoda z gramatyką (fleksja i słowotwórstwo)
5. Ewa Lipińska, Elżbieta Dąmbska: Kiedyś wrócisz tu... (poziom średni)

Wszystkie książki są nowe (tylko Miodunka był kilka razy używany do robienia
ksero) i naprawdę bardzo pomocne w nauczaniu. Sama korzystam z nich od lat.
Ponieważ nie mam pojęcia, ile są warte, czekam po prostu na Wasze ewentualne
oferty na maila. Do ceny dojdzie oczywiście przesyłka (mieszkam w Niemczech).
Chętnie wyślę Wam też zdjęcia w razie potrzeby.
Aga




Temat: Do sprzedania świetne książki do nauki polskiego!!
Uwaga, 3 już sprzedane, zostały jeszcze tylko 2!
1. Danuta Gałyga: Ach, ten język polski (Ćwiczenia komunikacyjne dla grup
początkujących)
2. Władysław Miodunka: Cześć, jak się masz? (dla początkujących)

Obie książki w świetnym stanie, pierwsza całkiem nowa, a druga była kilka razy
używany do robienia ksero) i naprawdę bardzo pomocne w nauczaniu. Sama korzystam
z nich od lat.
Są warte ok. 11 Euro każda z nich, czekam po prostu na Wasze ewentualne
oferty na maila. Do ceny dojdzie oczywiście przesyłka (mieszkam w Niemczech).
Chętnie wyślę Wam też zdjęcia w razie potrzeby.
Aga




Temat: Znikający punkt ... widzenia
Eseje
Już się bałem, że żadnej odpowiedzi się nie doczekam (wątek już
trochę "zalega"), ale jak widać, są jeszcze cierpliwi ludzie na tym forum
(dzięki EJDO, za komentarz do LWIC).
Na pewno nie dokopałem się do wszystkich poruszanych tematów, bo na to forum
zaglądam dopiero od tygodnia.
W pracy czasu nie mam a w domu łączę się przez stary modem i TelePSA - szkoda
kasy na wszystkie wątki. Jednak ciekawe przejrzałem i podoba mi się ilość
rozsądnych wypowiedzi.
Co do "esejów", to napisałem kilka takich historyjek w ostatnim roku do
poczytania w zamkniętym kregu przyjaciół mailowych.
Forma zabawy i ćwiczenia języka polskiego.
Może jeszcze jakieś popełnię, chyba, że forumowicze mnie przepędzą, bo
przynudzam.

Ale kwestia Punktu Widzenia nurtuje mnie, jako kierowcę, od dłuższego czasu.
Myslałem, że i innych.

Pozdrawiam,
Mejson



Temat: SPRZEDAN KSIążKI TANIO!!!!!!!
SPRZEDAN KSIążKI TANIO!!!!!!!
CHCE SPRZEDAć KSIążKI DO LICEUM

OTO LISTA:

Biologia kl 1 zakres podstawowy liceum i technikum Lewiński, Prokop,
Skirmuntt, Walkiewicz wyd Operon

Chemia kl 1zakres podstawowy liceum i technikum Hejwowska, Marcinkowski wyd Operon

Chemia kl 3 podręcznik i zbiór zad w jednym Hassa, Mrzigod, Sułkowski
wydawnictwo Rożak

Chemia klasa 1 podręcznik i zbiór zad w jednym Hassa, Mrzigod,Sułkowski
wydawnictwo Rożak

Geografia środowiska przyrodniczego kl 1 liceum ogólnokształcące zakres
rozszeżony Wiecki, Lipińska, Sobańska wyd operon

geografia 1 zeszyt ćwiczeń geografia Bogactwo przyrodnicze Ziemi Wład zakres
podstawowy i rozszeżony

religia kl 1 Na drodze do dojrzałej wiary wyd Jedność

historia kl 1Część 1 i 2 Burda, Halczak, Józefiak, Szymczak wydawnictwo operon
do liceum ogólnokształcącego
historia ćwiczenie kl 1 zakres podstawowy i rozszeżony wyd operon

Język polski Przeszłość to dziś kl 1 część 1 i 2 K Mrockiweicz wydawnictwo Stentor

Język Polski zeszyt ćwiczeń liceum i technikum człowiek w świecie tradycji
Harackiewicz, Studzińska, Wach wyd operon

Podstawy przedsiębiorczości Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym Makieła,
Rachwał wyd nowa era

Język angielski Engilsh File Intermediate student's book Oxenden,
Latham-Koenig wyd Oxford

Język francuski Cafe1Creme METHODE DE FRANCAIS wyd szkolne pwn

JEśLI JESTEś ZAINTERESOWANY NAPISZ TO JEST MóJ NR GG 7834990



Temat: Lepiej w zupie mieć zaskrońca
tezgucio napisał:

> Spróbuj znaleźć różnicę w podswiadomym odbiorze tekstu między:
> Wolałbym Alzheimera pozdrawiać aniżeli go mieć.
> Wolę Alzheimera pozdrawiać aniżeli go mieć.
Podswiadomy odbior nie zmusza do myslenia i dlaczego mamy sie na nim wylacznie
opierac ? Lubie troche pobawic sie jezykiem ojczystym, np. uzywajac podwojnego
zaprzeczenia. Jestem oczywiscie swiadom tego, ze bledy maja miejsce w moich
wypowiedziach. Tym bardziej, ze najczesciej pisze na "zywca". Jednak oprocz
(tak waznej) formy decydujace znaczenie powinno sie dawac mysli zawartej ...
> > Choc moj sasiad powiada, ze Alzheimer to ciekawa choroba.
> > Codziennie masz w domu nowa kobiete a wokol nowych sasiadow.
> To się nazywa optymizm.
:-)
> Język polski jest naprawdę piękny, szkoda, że tak rzadko z niego korzystamy.
> Jeśli tyle można napisać na temat dwuwiersza, to na zabawę z dłuższym utworem
> forum byłoby za krótkie.
I ten jezyk pozostanie dla mnie na zawsze ojczystym. Z tego tez powodu spora
czesc mojej biblioteczki zajmuja ksiazki w jezyku polskim mimo, ze nie
wszystkie sa tak pieknie wydane, albowiem z "gorszych czasow" one pochodza.

Dziekujac za pomoc w cwiczeniach ...
pozdrawiam bardzo serdecznie
bardgorzowski

P.S.

Pamietajmy.
Robi bledy kazdy, ktory cokolwiek czyni. Ten, ktory duzo czyni daje bledom
wiecej szans.
Znam jednego goscia w mojej firmie, ktory niewiele bledow robi. Nie daje im
zbytnio szansy. ;-)))



Temat: jak uczyc jezyka polskiego?
Witaj, Ewo!
Dawno tu nie byłam, a mam już trochę "doświadczenia" z "moim" Francuzem. Uczę,
jak pamiętasz, dorosłą osobę, Francuza, dość dobrze mówiącego po polsku, z
ambicją mówienia bez błędów!
Pracuję z podręcznikiem "Dzień dobry" A. Janowskiej i M. Pastuchowej i na razie
nie mogę narzekać. Muszę jednak sama dokładać ćwiczeń, bo mój uczeń jest
wyjątkowo ambitny! Zaraz na wstępie, za Twoją i innych radą, przedstawiłam mu
ogólnie deklinację, teraz już przerobiliśmy sporo ćwiczeń z narzędnikiem w sg i
pl. Niestety ten nasz polski jest bardzo "wyjątkowy"! Mój uczeń powiedział o
jednej z pracownic swojej firmy, że jest "szefką" jakiegoś tam działu i bardzo
się zdziwił, że to niepoprawne! Potem nie mógł zrozumieć, dlaczego ktoś nie jest
"poetem", przecież to wszystko narzędniki w sg i z podanymi przeze mnie
końcówkami! Ludzie, pomóżcie mi znaleźć gdzieś jakieś sensowne zestawieni dla
naszych deklinacji!!!
Na co dzień uczę franuskiego i teraz dopiero mogę powiedzieć, że najtrudniejszy
to jest język polski!
Pozdrawiam, Hania



Temat: Który podręcznik uważacie za najgorszy ???
Podręczniki wyglądają teraz nieco inaczej, bo przez te lata metodyka nauczania,
zwlaszca metodyka nauczania języka angieslkeigo posżła bardzo do przodu.
Uczniowie uczący się na tych 'klarownych' podręcznikach sprzed kilkunastu-
kilkudziesieciu lat w małym procencie potrafią się dziś poprawnie komunikowac
po angielsku, że nie wspomnę o wyższych staponiach biegłosci wladania
językiem... 2 pokolenia Polaków uczyło się ze specjalnie przygotowanych
podreczników rosyjskiego. Czy znają dzis rosyjski?
Co do zadan domowych cześciowo przyznaję Ci rację - uważam, ze w wypadku dzieci
zaczynających naukę języka obcego dobrym rozwiązaniem jest komplet ksiazki i
ćwiczen, gdzie ćwiczenia, robione z reguly samodzielnie w domu, mają polecenia
w języku polskim.
Co do zapisu fonetycznego, to przyłaczę się do większości filologów, którzy
powiedza Ci, ze w wypadku polskich dzieci w klasie czwartej wśród ktorych tyle
ma kłopoty z poprawnym pisaniem i czytanie, nie mówiąc o dysleksjach i innych
wprowadzanie alfabetu fonetycznego wprowadzi więcej szkody niż pozytku. Ze
starszymi dziećmi, czemu nie.



Temat: podręczniki, lektury i opracowania
podręczniki, lektury i opracowania
Podręczniki do szkoły średniej:
JĘZYK POLSKI
„Przeszłość to dziś” – wyd. STENTOR
• klasa I cz. 2
• klasa II cz. 1 i 2
• klasa III
JĘZYK ANGIELSKI
„New Matura Matrix” – wyd. OXFORD
• Pre-Intermediate (zielona) - podręcznik
• Intermediate (niebieska) - podręcznik + ćwiczenia
JEZYK ROSYJSKI
„Новые встречи” (Nowyje wstrieczi)– WSiP
• klasa I (pomarańczowa)
• klasa II (zielona)
FIZYKA
„Fizyka i astronomia” – wyd. szkolne PWN
• tom 2 [podstawowy/rozszerzony]
• tom 3 [podstawowy/rozszerzony]
GEOGRAFIA
„Geografia” – wyd. szkolne PWN
• klasa I [podstawowy]
• klasa II [podstawowy]
„Geografia fizyczna” [rozszerzony]
„Geografia społeczno-ekonomiczna” [rozszerzony]
HISTORIA
„Historia” – wyd. NOWA ERA
• Średniowiecze - klasa I cz. 2
• Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej - klasa II cz. 2
• Burzliwy wiek XX - klasa 3
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
„Przedsiębiorczość bez tajemnic” – WSiP

Lektury (wyd.GREG):




Temat: Debata o festiwalu Wratislavia Cantans
Szanowny Panie Marcinie !!!
(Zostałem zmuszony by odnieść się do Pańskiego komentarza...choć miałem
zakończyć swoj udział w tej dyskusji - Pan prowokuje i być może jest to Pana cel
(!!!)...)
Na początku cytat:
"...probuje pan za wszelka cene przekonać wszystkich o
niskim poziomie festiwalu. Absolutnie wszystkich, inaczej nie zazna pan
spokoju...".
Proszę nie uprawiać manipulacji (to już sprawa zwykłej uczciwości - proszę
znaleźć znaczenie tego słowa w "Słowniku Języka Polskiego")...przydawanie
innego znaczenia mojej wypowiedzi jest nieuczciwością z Pana strony...a jeszcze
bardziej dziwi mnie fakt, iż o taką uczciwość (to takie abstrakcyjne dla Pana
pojęcie - zob."Słownik Języka Polskiego") cały czas Pan zabiega w czasie
tej "postdebaty"...
To nie są ćwiczenia z "Erystyki"...traktowałem Pana poważnie...
Z poważaniem Meloman 15
P.S.
Serdeczne dziękuję za korektę.



Temat: Mam robotę!!Zostałem zatrudniony w ND!!!!
Gość portalu: Dr.KrisK napisał(a):

> pani profesór (nie profesor - to nie pomyłka)

Konkretnie to pani profesór jest doktorem habilitowanym (nie jest
profesorem "belwederskim").

> Raźny Anna też pięknie włada językiem polskim w nieco podobnym stylu. To
> niezapomniane Najdłuższe Zdanie Pozbawione Sensu ..

Co mnie trochę dziwi, bo pracuje w Katedrze Filologii Wschodniosłowiańskiej.
Dawnymi czasy nasi rusycyści mieli w programie studiów obowiązkowy kurs z
gramatyki opisowej jęz. polskiego, jak również ćwiczenia z tłumaczenia (co
pociąga za sobą opanowanie zasad stylistyki języków polskiego i rosyjskiego).

> P.S. Myślę, że Oszołek będzie pisał tzw. listy od czytelników. >
> Entuzjastyczne,
> ma się rozumieć.

Też mi to przyszło do głowy :-)

Saxo



Temat: ciekawie o poprawnej polszczyżnie
1. Hanna Jadacka "Kultura języka polskiego", Andrzej Markowski "Kultura języka
polskiego", dwa uzupełniające się tomy, wydane niedawno (kilka tygodni temu
Markowski)przez PWN. Dużo przykładów, omowienie teorii.
2. Bralczyk "Mówi się", też PWN.
3. Wielki słownik poprawnej polszczyzny", pod red. Markowskiego, jw., wbrew
pozorom bardzo przystępnie napisany, polecam hasła na końcu słownika.
4. "Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w prakyce" Katarzyna Kłosińska,
jak nazwa wskazuje ćwiczenia.
5. Wspomniany wyżej Podracki, miejscami troszkę przestarzały.
6. Poradnia językowa PWN: slowniki.pwn.pl/poradnia/
7. "Wokół słów i znaczeń. Polszczyzna piękna i poprawna" J. Maćkiewicza.

Pozdrawiam:)



Temat: Kiedy 1 rok germanistyki UJ ma literaturoznawstwo
Kiedy 1 rok germanistyki UJ ma literaturoznawstwo
W jakie dni i w jakich godzinach 1 rok germanistyki UJ ma zajęcia z
literaturoznawstwa? Gdzie, w której sali i z kim? Czy to jest sam wykład, czy
są też ćwiczenia? Jeżeli są też ćwiczenia, to ile jest grup, w jakie dni mają
zajęcia i w jakich godzinach? Czy kurs odbywa się w języku polskim czy
niemieckim? Dziękuje za wszelkie informacje na ten temat.



Temat: podrecznik Hurra??
podrecznik Hurra??
Mam pytanie do doswiadczonych lektorow polskiego:)

Szukam podrecznika dla meza - Wlocha, ktory od 2 lat uczeszcza na
lekcje polskiego. W Polsce sama uczylam polskiego obcokrajowcow na
poziomie poczatkujacym (z wyksztalcenia jestem jednak anglistka),
jednak uwazam, ze jako baza jest potrzebna chocby jedna lekcja z
osoba obca; wiadomo, ze wsrod wielu obowiazkow domowych ciezko
znalezc czas na "prawdziwa" lekcje, ktora odbywalaby sie cyklicznie.
Staramy sie jednak mowic po polsku, ogladac duzo polskiej telewizji.

Maz bardzo duzo rozumie, lapie w mig gramatyke ("przerobil" juz
przypadki, zna czas przeszly i przyszly, aspekt czasownika), jednak
malo czyta, cwiczen z jezyka pisanego nie wykonuje wcale. Ogolnie
narzeka, ze lekcje z pania polonistka (nota bene, od 30 lat mieszka
za granica i obawiam sie, ze sama nie jest na biezaco z jezykiem...)
sa niespojne, nie ma ciaglosci w przerabianym materiale; uczy sie
wylacznie z kserowek, w ktorych po 2 latach nauki juz sie po prostu
gubi.

Mysle, ze potrzebny jest mu podrecznik jako "baza" i punkt
odniesienia, gdzie bylyby ciekawe cwiczenia - komunikacyjne, ze
sluchu oraz teksty oczywiscie. Czytalam tu na forum, ze wiele z Was
wypowiada sie pozytywnie o podreczniku "Hurra". Jak uwazacie, czy to
dobry pomysl w przypadku mojego ucznia?:) A jesli tak, ktora czesc
polecacie?
Niestety, mieszkamy za granica i nie mam mozliwosci przejrzec
podrecznika, a boje sie zamawiac w ciemno.

Thanks in advance for your advice:)



Temat: O Żabie , języku i tolerancji .
nietolerancyjny płaz, który przemówił
moi drodzy,
czytamy książki
obcujemy z najpiękniejszą literaturą i zachwycającym językiem
miotamy gromy, gdy w jakiejś książce znajdziemy literówkę i wyzywamy
wydawnictwo i korektę od niechlujów
a jednocześnie każdego dnia tolerujemy morderstwo
morderstwo na języku, powolne katowanie składni, zabijanie ortografii,
lekceważenie reguł
nie przeszkadzają nam niechlujstwo, błędy, wyzwiska...
godzimy się na dominację leniuchów, leni śmierdzących i patentowanych, flej
różnorakiego autoramentu
a gdzie powinniśmy walczyć o jakiekolwiek poszanowanie dla języka, jeśli
właśnie nie na tym forum?
niestety, forum Język polski powinno się chyba nazywac Zagłada polszczyzny...

PS za moich szkolnych czasów dysgrafia i dyslekcja nie były traktowane jako
wygodna furtka dla leniuchów (przepraszam autentycznych dys...)
gdyby moja klasa przeniosła się do współczesności - dziwnym trafem dysgrafia
zostałaby natychmiast stwierdzona u największych leni, których kontakt z
ortografią polegał na przepisywaniu ćwiczeń na przerwie




Temat: Język jak muzyka - jaki macie akcent?
Język jak muzyka - jaki macie akcent?
Wyczulone ucho językoznawcy, dr. Radosława Pawelca, nie zawsze rozpozna po
akcencie pochodzenie człowieka. Choć większa dźwięczność wymowy wskaże, że to
mieszkaniec południa lub zachodu Polski, a charakterystyczny zaśpiew, że
wschodu. Nie mówiąc o góralach, akcentujących pierwszą sylabę. W języku
polskim panuje obecnie tendencja ujednolicania akcentu.

- Nie tolerujemy w życiu publicznym maniery mówienia z intonacją, która tworzy
zaśpiew (samogłoska ściśniona i lekko uniesiona ku górze) - przyznaje Joanna
Luboń, logopeda medialny. Nieraz dzwonią do niej szefowie telewizji, że mają
"fajną kandydatkę na dziennikarkę", tyle tylko, że "śpiewa". Pytają, czy da
się to zlikwidować. - To kilka miesięcy ćwiczeń, przede wszystkim umiejętność
słyszenia i rozróżniania dźwięków mowy. Język tak jak muzyka ma swoją melodię
- tłumaczy Luboń.

www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_050210/publicystyka/publicystyka_a_5.html



Temat: problem z nauka slowek POMOCY!!!
problem z nauka slowek POMOCY!!!
POMOCY!!! Borykam sie z grupka 3 pracujacych osobnikow (wszyscy z pionow
komercyjnych). Panowie sa rozlatani i rozjezdzeni po calym swiecie, ale z
racji planow, ucza sie jezyka polskiego. Z motywacja nie ma problemu, ale....
Srednio mam 4 lekcje w miesiacu, ale np. 2 x w tygodniu, przerwa 10 dni,
znowu dwie prawie pod rzad. Pomiedzy lekcjami nikt z nich nie dotyka
polskiego, bo po prostu nie maja czasu. Gramatyke opanowali dosc dobrze w
wymiarze juz wprowadzonym (choc to jeszcze nie polmetek), ale stoimy juz od
pol roku w miejscu, bo nie znaja nawet 1/4 wprowadzonych slow. Robie wiec w
kolko cwiczenia powtorkowe. Powoli zaczynaja wychodzic brzuchem, bo ilez
mozna ukladac cwiczen opartych na tak skromnym slownictwie? Cwiczenia stosuje
najprzerozniejsze, ale efekt marny. Dzis (CALA!!!!) lekcje poswiecilismy na
10 (!!!!!) zdan w ktorych mieli tylko wpisac podane laczniki. Dlaczego tak
dlugo? Bo nie znali slow!!!! A te juz wystepowaly po x razy...
Juz nie wiem co mam robic. Nie moge przeciez nauczyc sie za nich tych slow.
Poradzcie cos. Prosze!!!
I z gory dziekuje.



Temat: ksiazki o rozwoju i opoznieniu mowy
Nie, no bez przesady, jest tego sporo w języku polskim. I jeśli
mówimy o reedukacji mowy Polaka - czy to małego dziecka, czy
dorosłego i o prawidłach mowy polskiej, to jednak powinnismy się
skupić na pozycjach polskich, nie brytyjskich czy amerykańskich.
Szczególnie jeśli mówimy o terapii.
Jeśli chodzi nam o postawowe informacje związane z rozwojem mowy,
jej zaburzeniami, przyczynami zaburzeń i reedukacją, to na początek
można poczytać "Logpedię. Pytania i odpowiedzi." pod red.
Jastrzębowskiej i Gałkowskiego. To takie kompendium wiedzy
logopedyczno-terapeutycznej. Albo strasze pozycje Ireny Styczek,
ale tam o samym ORM jest bardzo mało, ale za to znajdziemy
przykłady ćwiczeń odechowych i artykulacyjnych, poznamy etapy
rozwoju mowy i przyczyny zaburzeń.
Pozycja, która traktuje tylko o opóźnieniach w rozwoju mowy, to
chociażby poradnik Tomasza Zaleskiego. Znajdziesz tu podtawowe info
o tym, jak przebiega prawidłowy rozwój mowy u dziecka, kiedy i na
co należy zwrócić szczególną uwagę w rozwoju mowy, główne punkty
reedukacji.
Jeśli szukasz ćwiczeń artykulacyjnych i oddechowych to całą ich
masę, łącznie z wyjaśnieniem przyczyn powstawania wad, podstawowych
zasad terapii, znajdziesz u E.M. Skorek chociażby w "Obliczach wad
wymowy", ale w innych jej książkach także. To samo tyczy się pani
Skorek i jej pozycji, pani Minczakiewicz...
Jeśli szukacie takich pozycji, które główny nacisk kładą na
ortofonię, to istną kopalnię takich ćwiczeń znajdziecie we
wszystkich pozycjach austrostwa B. Toczyskiej. Ale to już jest
trochę "wyższa szkoła jazdy."




Temat: Podreczniki do nauki j. chinskiego
Poszukujac ksiazek do nauki jezyka chinskiego w jezyku polskim natrafilem na
wydawnictwo ESKK. W tym czasie opuszczalem nasz piekny kraj wiec w pospiechu
kupielem okolo 20 zeszytow wraz z kasetami. Niestety jak to z wiekszoscia
decyzji podejmowanych w pospiechu, byl to blad. Tak wiec dolaczam sie do
krytykow tejze pozycji. Ksiazke jest nieprzemyslana, brak jest w niej
odowiedniego wprowadzenia, wymowa jest zle opisana a poziom lekcji z cala
pewnoscia nieodpowiedni dla osob poczatkujacych.

Obecnie ucze sie w szkole jezykowej w Taipei a moj wniosek jest jeden: obecnosc
nauczyciela podczas nauki jezyka chinskiego jest nieodzowna (a przynajmniej
wysoce rekomendowana). Dodatkowo goraco polecam osluchanie sie z jezykiem: ja
codziennie przez kilka godzin (w pracy, autobusie) slucham chinskich dialogow
na CD i musze powiedziec, ze przynosi to duze efekty.

Co do ksiazek: PRACTICAL AUDIO-VISUAL CHINESE to bardzo popularna pozycja
(pisownia tradycyjna). Osobiscie uzywam ksiazki napisanej przez maja szkole
jezykowa www.tli.com.tw (tryb uproszczony). Ksiazka rozpoczyna sie ponad 30
lakcjami wymowy. Nastepnie jest 12 lekcji skladajacych sie z dialogow,
slownictwa, wzorow gramatycznych, cwiczen i zadan domowych (dialogi i
slownictwo w calosci mozna odluchac z CD). Material wystarczy pewnie na okolo
pol roku i daje dosc solidne podstawy. Jezeli sa chetni - moge pomoc w zakupie.

Pozdrawiam,
Szymon



Temat: trudności w gimnazjum
Dziecko ma problemy w NAUCE (głównie z powodu języka). Byłam u psychologa,
która w opinii zalecił "realizację podstaw programowych z języka polskiego" (ty
myślisz, że ja mam być odpowiedzialna za to? ja nawet nie wiem, co to
znaczy!), "systematyczną pomoc i sprawdzanie stopnia rozumienia omawianych na
lekcjach tematów" (nie jestem obecna na tych lekcjach więc jak mam sprawdzać!)
oraz "stosowanie dodatkowych ćwiczeń wzbogacających słownictwo" (nie jestem
nauczycielką, o jakie ćwiczenia chodzi?). Szkoła nie czyni tego a ja NIE JESTEM
POLKĄ, nie mogę pomagać dziecku w rozumieniu tekstów i lektur, których sama nie
rozumiem. Moim zdaniem, zapewnianie takiej pomocy JEST odpowiedzialnością
szkoły bo ma UCZYĆ. Odpłatna korepetycja z polskiego, którą ja zapewniam nie
wystarczy. Z tego co widzę, reedukacji (zwłaszcza nieodpłatnej) nie ma w
polskich szkołach.




Temat: Do sprzedania: Ćwiczenia z gramatyki funkcjonalnej
Do sprzedania: Ćwiczenia z gramatyki funkcjonalnej
Ćwiczenia z gramatyki funkcjonalnej języka polskiego dla cudzoziemców, autor:
Józef Pyzik, wydanie 4, wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W książce na 160 stronach ogromna ilość ćwiczeń dotyczących działów:

Rzeczownik
Przymiotnik
Zaimek
Liczebnik
Przysłówek
Mianownik
Dopełniacz
Celownik
Biernik
Narzędnik
Miejscownik
Wołacz

Książka jest w idealnym stanie. Nie wiem ile jest warta, więc czekam na Wasze
oferty! Kto da więcej? ;-))
Mieszkam w Lipsku, więc wysyłka z Niemiec (w obrębie Niemiec 1,50 Euro)!




Temat: Sprzedam parę podręczników! Stan bardzo dobry
Sprzedam parę podręczników! Stan bardzo dobry
Witam! Mam do sprzedania:

Niemiecki:

Alles Klar 1b z CD stan bdb
Alles Klar 2a bez CD
Passwort deutsch (podr+ćw)

Angielski

Matrix pre intermediate (zielona okładka)
Matrix intermediate (niebieska)
Countdown - ćwiczenia
Snapshot Intermediate

Przysposobienie obronne

PO,cz. 1 Wyd Operon, Goniewicz, Nowak, Smutek (takie szare)

Język Polski

Literatura i nauka o języku, wydawnictwo PWN
podręcznik do pracy w domu i w szkole ( czerwona i szara okładka)

+ Informator maturalny z polskiego i z matmy

Jesteś zainteresowany? Masz pytania? Zapraszam na GG: 10518493



Temat: studium niemieckiego dla obcokrajowców
> czyzby wymagania dotyczace koniecznosci zdania odpowiedniego egzaminu z jezyka
> niemieckiego dtyczyły tylko niektórych uczelni?

Z tego co wiem, to uczelnie sa w duzej mierze autonomiczne i takie reguly
ustalaja same. Ode mnie nikt tego nie wymagal (uni freiburg, wydzial fizyki).
Mozna pisac doktorat po angielsku itp.
Oczywiscie zakladam b. dobra znajomosc angielskiego, ale na tym poziomie to
chyba na wiekszosci wydzialow default ?

> Dowiedziałam sie bowiem ze zeby miec oficjalny statu doktoranta na uczelni
> musze miec zdany np. Test DaF... to jak to w koncu jest?

Moim zdaniem, zalezy od uczelni, kierunku i od tego, jak bardzo Ciebie chca ;)
Nawet jesli takie wymaganie jest, to pewnie moga pojsc na reke i dac Ci np. rok
na nauczenie sie jezyka. Wszystko zalezy od "chcenia" i najlepiej zalatwiac
wszystko z przyszlym promotorem niz tracic czas na dzialy wspolpracy z zagranica
i inne bzdury.
No i oczywiscie brak znajomosci niemieckiego bedzie mniejszym problemem przy
doktoracie z fizyki ciala stalego niz z historii Niemiec ;)

> A w przypadku normalnych studiów jest to nieodzowne (podobno)

Dziwne, bardzo dziwne... my (uni freiburg) mamy na fizyce nawet podstawowe
cwiczenia w jezyku angielskim dla studentow, ktorzy slabo mowia po niemiecku...

Luzik... ja nawet dyplomu nie musialam z polskiego na niemiecki tlumaczyc.
Powiedzialam tylko, co i jak ;)




Temat: odkupię książki do gimnazjum kl pierwsza
odkupię książki do gimnazjum kl pierwsza
jw
2.język polski
"zrozumieć słowa"
podręcznik do kształcenia literackiego i językowego
autor Anita Gis
3.historia
"podręcznik dla gimnazialistów'
autor Jolanta Trzebniak
Przemysław Trzebniak
4.geografia
wydawnictwo "wiking"
autor Wójcik Dudek
5/język niemiecki
"Der.Die,das neu"
autor Marta KozubskaEwa Krawczyk
6.fizyka
"podręcznik dla gimnazialistów'
autor K,Follds
7.biologia
wydawnictwo "Nowa Era"
autor Małgorzata Kłyś
8.chemia
autor Jan Kulawik
Teresa Kulawik
Maria Litwin
9.kształcenie obywatelskie w szkole samorządowej
Tomasz Narte
Alicja Pacewicz
10.muzyka-"świat muzyki"
(flet prosty sopranowy c-drewniany)
autor Wacław Panek
zeszyt ćwiczeń kl I-III
11.technika
zeszyt ćwiczeń(może być używany,gdyż dla syna jest to dużą pomocą)

z góry bardzo dziękuję za okazałą pomoc,pozdrawiam E




Temat: Nr archiwalne: "J. polski - kurs do nowej matury"
Nr archiwalne: "J. polski - kurs do nowej matury"
Wydawnictwo: Cogito
Zapewne posiadasz już sporo wiedzy, gdyż niedługo matura. Warto byłoby jednak
sprawdzić się, upewnić się, czy aby napewno wiesz wszystko i uspokoić myśli, a
przy okazji nieco powtórzyć - to zmniejsza stres maturalny Możesz to uczynić z
kursem do nowej matury z języka polskiego.
Powtarzaj i ćwicz. Kurs obejmuje:
- lektury obowiązkowe
- wypracowania - p. podst.
- wypracowania - p. roz.
- prezentacje
- testy
- ćwiczenia
To wszytko w każdym numerze!
1 nr - 2zł. Każdy nr to 70 stron wiedzy niezbędnej do matury!
Oferuję nr 2 - 9. Cena za wszytkie: 14zł.

Sprawdź się przed maturą!



Temat: czasowniki
co do czasownikow - wczoraj na lekcji nr 6 wprowadzilam systematyzacje,
> napisalam cwiczenie i kto chce moge wyslac mailem. Malgosia chcesz?
>
Pewnie, że chcę! :-) Ja dziś będę robić biernik, zastanawiam się czy od razu
zrobić obie liczby, czy tylko pojedynczą, ale chyba zrobię dwie na raz. Trudno,
muszą się w domu wziąć za robotę :-) Każę też robić dużo ćwiczeń - daję po 5
stron A4 :-)) (książka Pasieki bardzo jest w tym przydatna). Im więcej, tym
lepiej dla zapamiętywania. Wychodzę z założenia, że jak się namęczą na
początku, to potem już tak im w krew wejdzie, że będą kojarzyć że w danej
konstrukcji ma być taki, a nie inny przypadek i że będą mieli intuicję. Bardzo
fajne są tabelki do przypadków w książce "Z polskim na ty", szkoda tylko, że
menu jest po polsku. Widzę Ewa, że Ty to raczej prowadzisz kurs języka, ale i
kultury polskiej - ja tylko przy języku pozostaję. Na lekcjach indywidualnych
to by było mało ciekawe (?). Jak jest grupa, to zawsze fajniej to wychodzi -
można wróżby na Andrzejki zrobić. A i kolęd pewnie się nie będą wstydzić
śpiewać, bo grupą to raźniej. Mnie jest trudno zmusić ucznia, żeby zechciał
śpiewać :-))) Pozdrawiam serdecznie!




Temat: Akcja przeciwko przeciążonym tornistrom
Wiele wydawnictw pomyślało już o tym problemie.
Pochwalić trzeba krakowskie Wydawnictwo "Zamiast Korepetycji" za
zestaw podręczników i zeszytów ćwiczeń do fizyki dla gimnazjum
(3 książki i 8 zeszytów ćwiczeń po 50 stron na 3 lata).
Najtrudniej mają moje dzieci z językiem polskim. Nauczycielka
przy wyborze kierowała się wartością merytoryczną podręcznika,
niestety WSiP poszło w "tonaż" i książka waży ponad 1 kg, do
tego jeszcze zeszyt ćwiczeń. Czy kierownicto Wydawnictw
Szkolnych i Pedagogicznych potrafi pomyśleć o uczniach tak jak
konkurencja z Krakowa? Zobaczymy na wiosnę, ale osobiście
wątpię. W Warszawie nie myślą o dzieciach.



Temat: Nauka na bykach
Tak,tak.Podręczniki szkolne są bardzo ciekawe,a mianowicie w
ćwiczeniach do j.polskiego"ćwiczymy swój język"(klasa I liceum)
na str.52 jest oto taki dialog:
A:Jak skręcasz baranie!Nie widzisz,że masz czerwone?!
B:Zamknij się palancie!Skręcam jak chcę!
A:Sam się zamknij bucu!
B:
Zjeżdżaj....,bo ci zagarażuję!
.........
Tak więc droga młodzieży-"ćwiczmy swój język"



Temat: pomocy - strona bierna
pomocy - strona bierna
czy moge was prosic o pomoc? :)))
szukam cwiczen ze strony biernej w jezyku polskim, nie mam w zadnej ksiazce w
domu, Polska daleko (mieszkam w Holandii), wiec pozostaje net. W necie nie
moge znalezc NIC.
Moze macie zalinkowane jakies cwiczenia? a moze ktos bylby dla mnie baaaaardzo
mily i zeskanowal dla mnie? :))))
z gory dziekuje za poratowanie :)



Temat: Pytanie o ilovepolish.com
Popieram Twoją prośbę. Ja korzystam obecnie z następujących rzeczy (nie będę
wprowadzała całego opisu bibliograficznego):
- Hurra 1-2 (cały komplet, tj. książka, książka nauczyciela, ćwiczenia);
- Ten, ta, to;
- Teraz polski;
- Słowa i słówka;
- Nowe słowa, stare rzeczy;
- Miło mi panią poznać;
- Słownik obrazkowy;
- słownik łączliwości składniowej;
- Say it...;
- Język polski dla cudzoziemców (Pasieki);
- Przygoda z gramatyką;
- Dzień dobry;
- gramatyki Bartnickiej i Prologu;
- Wybieram gramatykę (cz. 1 i 2);
- Materiał wyrazowo-obrazkowy... (pomoce logopedyczne);
- Śpiewająco po polsku

Mam więcej podręczników i pomocy, ale z tych korzystam najczęściej. Polecam
zwłaszcza: Hurra, Ten, ta to, Słowa i słówka, Nowe słowa... i Słownik obrazkowy
- nie wyobrażam sobie swojej pracy bez nich. Oczywiście piszę też swoje własne
zadania. Zaopatruję się też na bieżąco w materiały dla dzieci, które można z
powodzeniem wykorzystać w nauczaniu jpjo.



Temat: warto?
bo jak mam walczyc z
instruktorka aerobicu, ktora jako Polka uczy polskiego?

Śmieszne i tragiczne jednocześnie. A na efekty nie trzeba długo czekać.
Najlepszy przykład - ktoś mądry nauczył pewnego Pana(kt. teraz ja przejęłam, bo
dziewczyna sobie nie poradziła. Choć Pan jest dopiero początkujący, ale nie
wnikam), że w języku polskim y czytamy jaki "igrek". I ów Pan czyta mi teraz"
digrekm" ( dla niewtajemniczonych - dym;/;/;/;/). Zapałałam o co chodzi dopiero
wtedy, gdy dałam mu do ręki alfabet i poprosiłam o przeczytanie.
Szok.
A tak na marginesie - mogliście widzieć moją minę w trakcie tegoż ćwiczenia...
Pozdrawiam




Temat: Zajęcia bez zajęc- jak dlugo mozna pociągnąc?
ksiązki będziesz miała za tydizen i się martwisz?? Zwykle i tak pierwsze lekcje
robi się luźniejsze, tematy zwiazane z wakacjami, jakies zabawy powtorzeniowe..
a co do realizacji materialu.. :) nikt Cię nie będize z tego tak dokladnie
rozliczal, wyluzuj :)
Polecam na pierwsze lekcje z nowymi dzieciakami ćwiczenia typu 'angielskie słowa
w naszym języku' (burza mozgow - niech sami wymyslaja i podchodza do tablicy
napisac - dzieciaki bardzo to lubia) beda zdziwione ile slow jest ang w jezyku
polskim. Albo 'po co sie uczymy j. ang?'. najpierw sami wypisuja sobie, potem
zbierasz pomysly na tablicy. I juz cala lekcja przelatuje. Ja najbardziej zawsze
lubie te pierwsze lekcje bez podręcznika :)
Powodzenia!




Temat: Kto nas uczył ?
Ze szkoły podstawowej pamiętam moja wychowawczynię - nauczycielkę j. polskiego,
której bała sie cała szkoła - która kładła bardzo duży nacisk na wysławianie
się ładną polszczyzną.
W szkole średniej - tu juz miałem np. panią od rosyjskiego - która bardzo dużo
czasu poświęcała na wpajaniu w nas dobrych manier w życiu codziennym. I tak
dobierała teksty i ćwiczenia, aby przemycić dorastającym łobuziakom trochę tych
zasad.
Natomiast przez pięć lat technikum wtorkowy jezyk polski był poświecony
dyskusjom na temat poniedziałkowego teatru telewizji. To były czasy.
Na dodatek mąz nauczycielki był aktorem teatru Nowego - więc co 2-3 miesiące
prawie całą klasą wybieraliśmy sie (dobrowolnie) na jakis spektakl.

Natomiast nie kojarze jakichs innych specjalnych działań nauczycieli innych
przedmiotów. Co niektórzy byli zapaleńcami w uczonych przedmiotach - ale to
ogólne wychowanie zostawiali innym.

pozdr.



Temat: Angielski w przedszkolu
Taki angielski w przedszkolu, po parę minut kilka razy w tygodniu, w żadnym
wypadku nie służy temu, żeby dziecko nauczyło się języka. Można oczekiwać
następujących efektów:
że dziecko oswaja się z faktem, że istnieją różne języki, że różni ludzie
różnie mówią i że tych języków można się nauczyć (dla nas to wydaje się
ewidentne, dla dziecka to nowość)
że dziecko nauczy się prawidłowo wymawiać głoski, które w języku polskim nie są
używane (ale to tylko pod warunkiem, że anglista ma bardzo dobrą wymowę, jeśli
ma taką sobie, to lepiej dziecka nie zapisywać)
że nauczy się rozmaite piosenki i wierszyki po angielsku, które jednak
zapamięta tak, jak "misia asia konfacela" czyli bez znaczenia; służą one do
ćwiczenia i utrwalania wymowy
że nauczy się podstawowych zwrotów typu "nazywam się Ola" "mam pięć
lat" "mieszkam w Warszawie" "lubię pomarańcze" "nie mam psa"
że z radością rozpoznaje w bajce czy piosence angielskojęzycznej "mamo, on mówi
że nie lubi bananów!"
że będzie gotowe te zwroty używać w razie żywego kontaktu, ale to jest program
maksimum i raczej nieosiągalne
Pozdrawiam
Judyta
p.s. ja w jednym roku nie zapisałam córki na angielski, bo uważam, że to
bezsens, w drugim roku zapisałam, bo powiedziała że wszystkie koleżanki chodzą
i ona też chce i miałam nadzieję że jej to nie zaszkodzi; syn się nie
dopominał, to go nie zapisałam
J.



Temat: AAA, nie macie dosc?:)
Na pociechę powiem Ci, że uczę jeszcze polskiego (jako obcego) -
czyli języka, który jest moim językiem ojczystym - i tu dopiero
można sobie strzelić w łeb czasami, szczególnie z uczniami na
poziomie A0 albo A-1 albo A-100000000:). Aż mózg się lasuje, kiedy
trzeba słuchać tych liseningów, które są ultra-mega-sztuczne same z
siebie, bo należy w nie wtłoczyć maximum internacjonalizmów, i
uważać na odmianę każdego jednego słowa:)
No i dodam, że ćwiczeń, jeśli sobie nie napiszesz, to nie masz,
materiałów nie ma prawie wcale.
Mam nadzieję, że choć trochę Ci lepiej;)

16%VOL
22%VAT




Temat: angielski w podstawówce - bezmyślne powtarzanie
W zupełności zgadzam się z autorką wątku:) wydaje mi się, że dziecko dziewięcio-
czy dziesięcioletnie nie powinno się uczyć tylko i wyłącznie na zasadzie
zapamiętywania gotowych zdań i powtarzania. Ja sama pierwszego obcego języka
zaczęłam się uczyć w wieku sześciu lat, kiedy ledwie znałam alfabet, ale do dziś
pamiętam jak uczyłam się pytań i przeczeń na podstawie króciutkiej czytanki i
ćwiczeń. Paradoksalnie łatwiej mi było w późniejszych klasach podstawówki uczyć
się gramatyki języka polskiego, bo już "czułam" co to jest odmiana przez osoby
itd. Kiedy dzisiaj patrzę na niektóre książki dla dzieci z pierwszych klas
podstawówki to wydaje mi się, że czasami naprawde obrażają one inteligencję
dzieci. Tak więc ogólnie jestem za wprowadzaniem elementów gramatyki dla dzieci
w wieku od 7-8 lat wzwyż, pod warunkiem że robi się to w umiejętny sposób, tzn.
jak najmniej skomplikowane wyjaśnienia (np. zamiast "czasownik" mówimy - wyraz
odp. na pytanie "co robi" itp. itd.) i przy użyciu jak największej ilości pomocy
wizualnych. Jeśli chodzi o powtarzanie - jak najbardziej, byle by dziecko
powtarzało ze zrozumieniem.



Temat: Rehabilitacja Vojtą a brak śmiechu i głużenia
moja mała przy Vojcie budzila się w nocy z przeraźliwym płaczem, wiec nikt mi
nie powie, że nie ma skutków ubocznych. Choć wiadomo, jeśli dziecko bardzo
zaburzone, to coś za coś.
Myśle, że jaiś wpływ na późniejsze emocje dziecka te ćwiczenia mają.

tym głużeniem się nie przejmuj. Jeśli ma zbadany słuch i jest prawiidłowy, to
luz. Po 6 mies pojawi się gaworzenie, czyli dźwięki będące w zsobie fonetycznym
języka polskiego. Głoska "r" to dopiero na dalekim końcu, najtrudniejsza i
lepiej nie wymagać jej za wcześnie, bo jeśli język niezpionizowany, to wytworzy
się zdeforomowane "r", potem się utrwali i ciężko będzie zastąpić go "r"
prawidłowy (przedniojęzykowodziąsłowym) i w przedszkolu logopeda murowany.

Ciesz się tym głużeniem i stosuj "kąpiel słowną", czyli mów, mów, mów jak
najwięcej do maluszka. Opowiadaj o wszystkim co widzisz, opisuj rzeczywistość,
poczytaj rymowanki np Brzechwy - dzieci too uwielbiają. Moja mała na "Dzik jest
dziki, dzik jest zły..." i "Małpy skaczą niedościgle..." śmieje się od razu.



Temat: a jednak jest problem
No jest, jest. Ja mam jeszcze wiekszy, bo pracuje 1 do 1 i wtedy naprawde
ciezko zmusic aniolki do czegokolwiek, szczegolnie ze sa to dorosli ludzie,
niekoniecznie sklonni do wyglupow. W "Ach ten jezyk polski" pierwszy rozdzial
nadaje sie do tworzenia dialogow typu przedstawianie sie, przedstawianie kogos
i pozniej sa cwiczenia na wypowiedzi o rodzinie. To jest nawet niezle, wymaga
tylko narzednika. Ale potem zaczynaja sie pytania "gdzie jest?", miejscownik i
zaczyna sie dramat... Ale moze znajdziesz tam jakas inspiracje.




Temat: pytanie o podręcznik
Witaj. Uczę języka polskiego jako obcego od ponad dwóch lat. Jestem po
polonistyce i studiach podyplomowych z tego zakresu. Od początku pracy korzystam
z "Hurra" i nie zamieniłabym go na żaden inny. Mam w domu mnóstwo podręczników
do jpjo, z których korzystam od czasu do czasu (głównie jako urozmaicenie), ale
nie umywają się one do "Hurra". Owszem, ma parę niedoskonałości, ale wg mnie i
moich studentów (od razu uprzedzę komentarze - tak, studentów, bo uczę m.in. na
uniwersytecie)i klientów (a wśród nich są i glottodydaktycy) jest to obecnie
najlepsza pozycja na rynku. Uczy od zupełnych podstaw. Jako anglistka, nie
będziesz chyba miała większych problemów z przeprowadzeniem lekcji - zwłaszcza,
że jest jeszcze podręcznik nauczyciela. No i absolutnie niezbędna rzecz: musimy
mieć w małym palcu gramatykę (polecam Bartnicką i Satkiewicz). Nie zgadzam się,
że "Hurra" sprawdza się lepiej w grupach - uczę i grupy kilkunastoosobowe, i
kilkuosobowe, i klientów indywidualnych (semestralne, roczne, intensywne, różne
narodowości itd.). Nie mogę się zgodzić również z poglądem, że bazowanie tylko
na "Hurra" to samobójstwo. Oczywiście, przynoszę na zajęcia sporo materiałów
dodatkowych, ale nigdy z tego względu, że "Hurra" czegoś nie obejmuje albo
pomija. Raczej dla urozmaicenia, odmiany, jakieś gry, dodatkowe ćwiczenia, gdy
jest z czymś problem itp. Pozdrawiam i życzę sukcesów :)



Temat: Sprawa pisania
polecam wprawki logopedyczne do cwiczen (tez wymowy) i rozdzial dotyczacy
nauczania pisania w Metodyce nauczania jezyka polskiego lub u Komorowskiej
(metodyka nauczania jezykow obcych).
jak bede miala chwile, to popatrze i napisze na forum, ale ja na nic nie mam
teraz czasu...na moderowanie forum tez nie bardzo,
pozdr



Temat: Nie pisana zasada..... POMOCY
kazeta.pl55 napisała:

> Jakimś argumentem ten słownik jest, ale na ile silnym?

Podaj żądaną siłę słownika, a poszukam tego samego w odpowiednio
silnym.

Nie broń straconej pozycji. Zamiast tego poepatuj swoje nie jarzące
audytorium zdaniem prostszym, np. "Koc zastąpi obrus". Z takim
przykładem masz naprawdę spore szanse, nawet w przypadku audytorium
sprawnie posługującego się językiem polskim. W każdym razie ja Ci
kłód pod nogi rzucać nie będę.

A jeśli chodzi o zdanie zapodane na początku, to spróbuj tym szykiem
przekazać informację w wariancie kto = B, komu = A. Nie dasz rady,
choćbyś pomagała sobie mimiką, rękami, intonacją, obrazkiem,
dialogiem czy rewolwerem. W najlepszym razie uda Ci się tylko
wywołać u słuchaczy przekonanie, że to raczej z mówcą jest coś nie
tak (a jak przeszarżujesz, to audytorium gotowe zgodzić się nawet na
wersję, że to bramka strzeliła).

To przez takie niby-to-zabawne inicjatywki - jak ta Twoja teraz -
sportowi komentatorzy mogą w tym polskojęzycznym wszak kraju
bezwstydnie budować takie zdania jak "Mają świadomość, że czekają
ich ciężkie chwile Czesi jeszcze
" (w ramach ćwiczenia możesz
spróbować ustalić, czy jest dwuznaczność: świadomość mają Czesi, ale
może chwile).



Temat: śmiesznie
;-)))
Chiara, dzieki za pomysl
Baardzo lubie pisac i dostawac listy, moze znajde kogos z anglojezycznego kraju
na stronkach, ktore wymienilas, przyda sie do cwiczenia jezyka pisanego
jak bylam MLODA to pisalam z ludzmi z Polski, ale to bylo daaawno i wszystko
sie pourywalo!
Pola




Temat: Z AMV zrobił się ...Rosomak
Samoloty zarowno bojowe jak i transportowe to rowniez nie auta osobowe.Jednak
maja nazwy miedzynarodowe.Chocby Herkules czy Antonow.Niemcy swoj transporter
nazwali Fox.Krotko i tresciwie.kazdy wie o co chodzi.Rosomak to,jeszcze raz
powtarzam nazwa nie do przyjecia.Trodno rozmawiac o czyms czego nazwe jest
trudno wymowic.Jestem ciekaw czy Misza wymowi to poprawnie.Choc Slowianin.
dodam jeszcze cos co kazdy widzi ze sukcesy handlowe odnosza nazwy
krotkie.Takie jak "Golf","Sony""Nikon".Ciekawe jest porownanie
znakow "Panasonic" i "Mitsubischi"."Panasonic" jest bez porownania bardziej
popularny.Aby bylo ciekawiej obie marki to to samo. Obie naleza
do "matschuschita" Ta jest niezbyt,popularna poniewaz trudno ja poprawnie
wymowic.A produkt jest ten sam.Podobnie "Bosch","Siemens" i np "Bauknecht".
Wie o tym nawet kelner w kiepskiej knajpie.Aby klienta nie zmuszac do cwiczenia
jezyka(90%nie zamowi potrawy ktorej nazwy nie potrafi wymowic),dlatego pyta o
numer potrawy w menu.
Cos tak idiotycznego mogl wymyslec tylko urzedas-sekretarzyna(pewnie jego
sekretarzyna(smica),zadowolona szeptala do niego moj ty rosomaczku)ktory ma w
glebokim powazaniu sukces handlowy Polskiej"Patri".



Temat: Gotowiec dla leniwych! :)
Gotowiec dla leniwych! :)
Znalazlam bardzo fajny test. Moze niektorym przydadza sie te
cwiczenia, wiec podsylam.
www.sjpik.uni.wroc.pl/pl/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=116

A gdyby nie wlazl link to chodzi o test ze strony:
Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców na Uniwersytecie
Wroclaskim

Pozdrawiam!



Temat: leki hamujące apetyt
Jest lek pomagający przejść bezboleśnie pierwszy etap odchudzania to Adiepex.
Pamiętaj!Żaden lek nie zastąpi ci diety - tu polecam Montignaca, którego
książki znajdziesz w każdej księgarni i do tego masę info w necie(
montignac.miniportal.pl/forum/ ), sportu i picia płynów ( chodzi tu o
spożywanie duuuuzej ilości wody która wymywa toksyny z organizmu ) Lek który
sprzedaję jest pomocny w wyrobieniu dobrych nawyków - zastępuje nam silną
wolę której nam z regóły na poczatku brak. Ogranicza apetyt, zmniejsza
rozciągnięty żołądek. Dodaje nam energii do ćwiczeń, spala tłuszcz, ale tylko
w ruchu.

Ceny:

kuracja jednomiesięczna - 90 zł
kuracja dwumiesięczna - 170 zł
kuracja trzymiesięczna - 250 zł

Do przesyłek dołaczam ulotkę w języku polskim i 10 zł kosztów nadania. Do
ostatniej kuracji nadanie jest gratis.

Najzdrowiej jest chudnąć wolno!!!

Po więcej informacji piszcie: filipinka31@op.pl




Temat: Mowa u 21 - miesięcznej dziewczynki
My juz po wizycie, oczywiscie stwierdzono opoznienie mowy
(przypomne, ze Zosia wogole nie mowi, nie uzywa zadnych okreslen).
Dostalismy zalecenia co do cwiczen samoglosek i sylab, plecono nam
serie Kocham czytać z cwiczeniami samogłosek i sylab. Oczywiscie
duzo rozmowy, zabawy z rysunkami, ksiazeczkami, gdzie sa pojedyncze
rysunki. Dodatkowo tez program "Jezyk polski dla dzieci
obcokrajowcow" (cena 18-19 zl). Akurat cos dla dyzurnej :)




Temat: Co warto wiedzieć o dysleksji
od piątego roku życia mam stwierdzonądesleksję , dysgrafię i dysortografie, od
piatego roku życia moi kochani rodzice walczą z tym, mimo potwierdzjacych
dokumentów - nigdy nie zaniosłam ich do szkoły, nauczycielki o tym wiedziały,
dzieki godzinom ćwiczen moje pismo mozna rozczytać, będów robię coraz mnie,
wszystko sprawdzam, przeczytałam setki ksiazek i nigdy nie czułam sie gorsza od
innych. w tej chwili jako uczennica 3 klasy gimnazjum potrafie napisać
wspaniałą rozprawke ( mimoże na 3 strony tekstu jest ok. 12 błędów) jestem w
pierwszej trójce z jezyka polskiego i piszę egzaminy końcowe jako zdrowy uczeń,
jestem wdzięczna rodzicom, gdyz, jeśli miała bym fory w szkole nie była bym
uczennicą na takim poziomię, marzę o psychologi i wiem że dzięki nim to moze
sie spełnic, wiec prosze nie muwcie mi, ze leczenie dysleksji to fikcja.



Temat: Jutro początek roku szkolnego
Szkoda, że niżu demograficznego nikt nie chce wykorzystać
do "rozgęszczenia" klas. Na początku l.90-tych, w związku z
brakiem pieniędzy w budżecie, zwiększono ilość dzieci w
klasach. Nikt o tym nie pisze, ale przy tak dużej liczbie
uczniów nie sposób porządnie nauczyć i wyegzekwować wiedzę od
dzieci. Zmniejszono również ilość godzin na przedmioty takie
jak matematyka czy język polski, nie redukując treści
programowych. To z kolei powoduje, że materiał przerabiany
jest "po łebkach", bez należytych ćwiczeń i koniecznego
utrwalania. Trudno marzyć o dobrej oświacie, mając w klasie 30
uczniów. Żadne nauczanie indywidualne, problemowe itp. nie
wchodzi w grę. W licznych klasach i przy małej ilości godzin
nie ma mowy o indywidualnej pracy z uczniem, tak słabym, jak i
zdolnym.
Sądzę z własnego doświadczenia, że niezwiększając nakładów na
oświatę, można by obecną chwilę wykorzystać do znacznej poprawy
jakości kształcenia właśnie poprzez zmniejszenie ilości
uczniów w klasach (marzeniem są klasy 10-15 osobowe) i
dodaniem dodatkowych godzin nauczania.
Dodatkowym efektem byłoby też zatrzymanie spadku zatrudnienia.



Temat: Kilka pytań :)
Januszewna pyta (i jeszcze sama nie odpowiada)
Ja mam tak idealistyczne zapatrywania na samo zjawisko studiów na MISH-u, że
wydaje mi się niemożliwe, by cokolwiek mogłoby być nudne. Co jest złego w
wykładach? Słuchaniu naprawdę Mądrego Człowieka? I tu już znajomi wyprowadzają
mnie za rękę z krainy czarów: na wykładach się śpi, pisze smsy, Autorytet
najczęściej zupełnie nie potrafi przemawiać... Naprawdę tak jest? I czy wobec
tego trzeba będzie czynić machinacje w karcie rocznej i dopiero po zaliczeniach
dopisywać sobie godziny?
Szczerze pisząc :) na plan nie mam jeszcze zbyt wielu pomysłów. Przeglądam
sobie strony rozmaitych wydziałów, ale konkretnych informacji raczej tam nie
znajduję - na etnologii (UW) znalazłam "tytuły" wykładów i ćwiczeń z
bibliografiami nawet, ale z kolei nowa specjalizacja polonistyki "Język polski
i literatura polska w cywilizacji europejskiej" (z szerzej zakrojonym "tłem"
jakoby) straszy pustkami w sieci.
Gdzieś na forum, o całą przepaść dziedzinową stąd, znalazłam wątek o książkach,
które powinien (!) przeczytać już w wakacje świeżo upieczony student SGH.
Wniosek był mniej więcej taki: odpoczywać i zbierać siły, bo po to są wakacje.
I wydaje mi się, że i na MISH-u będzie podobnie. Mam jeszcze dwa miesiące na
poznawanie samej siebie, rozczytywanie się, odpoczywanie. Na plany MISH-oletnie
przyjdzie jeszcze czas. Przecież nie zostawią nas tak zupełnie samych sobie!
Na tym kończę nadzwyczaj długi wywód (to rekompensata rzadkiego pojawiania
się), pozdrawiam wszystkie Misie, Kłapouszki i Sowy Przemądrzałe :)))



Temat: logopeda-łódź
Dziewczyny, jestem logopedą i powiem tyle. Ćwiczenia i profilaktyka jest
potrzebna. Z mową wiąże się nie tylko funkcja komunikacji ale i ogólny rozwój
intelektualny. Norma w Polsce jest, że dziecko w wieku 5 lat powinno mówić
głoskę "r". Jest to ostatnia najtrudniejsza głoska w języku polskim. Do tego
czasu powinno dziecko tez poprawnie wymawiać inne głoski. Jeśli ich nie wymawia
pewnie też nie mówi "r". To nieprawda, że z 2 latkiem nie mozna pracować. Może
ktoś nie umie. Nie zawsze są to typowe lekcje gabinetowe.Im bardziej op.óźnia
sie rozwój mowy tym istnieje większe prawdopodobieństwo na różne problemy
szkolne. Cwiczcie z waszymi pociechami, czytajcie im dużo książeczek, odstawcie
smoczki i butelki w odpowiednim czasie. Pozdrawiam.



Temat: Filmy fitness dla ćwiczących w domu?
witam,
odkąd wyniosłam się z miasta na wieś, mam ten sam problem.
Przerobiłam wiele płyt m.in. te z shapa. Zgadzam się ze
wcześniejszymi uwagami do płyt na DVD - bardzo często lektor spóźnia
się i zbyt późno wydawane są w języku polskim komendy, a te
angielskie nie zawsze dobiegną ucha. Jednak to da się opanować :)
gdy kolejny raz ćwiczymy z płytą. Ostatnie moje odkrycie to Aeroboks
z Suzanne Cox, kupiłam chyba z rok temu ale dopiero niedawno użyłam,
bo na rower za zimno. I dla mnie to jest to!Ćwiczenia nie są
statyczne, dużo skakania, wykopów itp. A co ważne program trwa 60
minut, często na płytkach są wersje 30 min / 45 minut. Ja lubię
konkretnie się zmęczyć. Jeśli ktoś ma jeszcze jakieś typy co do płyt
(szczególnie interesuje mnie czy inne zestawy S.Cox są w podobnym
klimacie, tzn męczące) - będę wdzięczna za info.
Z resztą chyba i tak lepiej jest ćwiczyć w domu, chociażby z płytą,
niż rezygnować całkiem z gimnastyki ?




Temat: paratatikos/ aoryst
dokładnie cytatu nie mogę przytoczyć, bo nie wiem gdzie to podziałem, ale
chodziło mniej więcej o coś takiego, że byłem na imprezie i przetańczyłem całą
noc (a więc trochę jak w języku polskim). Takie problem pojawił mi się
parokrotnie w ćwiczeniach a w odp był jednak aoryst. U babiniotisa znalazłem, że
zależy to od "pkt. patrzenia" os. mówiącej.



Temat: tematy konwersacji
> Dzięki wielkie za odpowiedzi. Klientka zażyczyła sobie konwersacji, a nie
> ćwiczeń z podręcznika. Podobno uczyła się polskiego 8 miesięcy, więc
zastanawia
> m
> się, czy da się prowadzić tylko i wyłącznie konwersacje bez tłumaczenia
> gramatyki

Przecież gramatyka to nie cwiczenia z podręcznika, tylko język, którym
posługujemy się na co dzień! Bawisz się w dialogi w sklepie i już masz masę
cwiczeń na biernik, a uczniowi wcale nie musisz mówic, że właśnie uczy się
biernika. Byc moze ona jest tym typem, który nie musi zrobic miliona cwiczen,
tylko załapuje właśnie kontekst.
Myślę, że Hurra 1 będzie dobre po 8 miesiącach, chyba że Twoja uczennica
znajduję się na którymś z ekstremów. A które tematy są ciekawe, i która lekcja
się nadaje, to już musisz sama zdecydowac, to Ty znasz uczennicę, a nie my.
Niektórzy lubią rozmawiac o roślinach doniczkowych, inni o Kamasutrze.

16%VOL
22%VAT




Temat: plecak ucznia-ile to kilogramów
no, ja nie wiem, do jakich wy szkół chodzicie, drogie ludziki... świetny temat
do narzekania, ale wierzyć mi się nie chce, żeby _każdy_ do _każdego_ przedmiotu
musiał nosić dwie książki, jak tu jeden kolega wspomniał albo dwa zeszyty do
polskiego potrzebne są _codziennie_, czy może tylko do wypracowań lub do
gramatyki (jak sobie n-l zażyczył, nie wiem, w ogóle nie wiem po co dwa, no, ale
chyba jest na to jakieś wytłumaczenie...) i wystarczyłoby je nosić, wtedy kiedy
są potrzebne? Ćwiczenia tez macie ze wszystkiego, włącznie z religią? Moi
uczniowie w gimnazjum mają książke, fakt- A4, ale ma stron cos trochę ponad 100,
zeszytu ćwiczeń nie noszą, za to ja dźwigam xerówki w ilościach hurtowych +
podręczniki. No i jak macie 13 przedmiotów, to nie ma żadnego nauczyciela, który
zgadza się, żeby była co jedna książka na ławce?...
Niestety, wypada, żeby młody człowiek na moim przedmiocie posiadał książkę, bo
nie nauczy się czytac w obcym języku bez tekstu przed oczami. W skole może być
jedna na dwie osoby, w domu warto mieć swoją,żeby móc poczytać. Ja martwię się o
ćwiczenia i materiały uzupełniające, chyba w miarę sprawiedliwie rozłożone ciężary?




Temat: Czy ktos zna ..... ?
Czy ktos zna ..... ?
Czy ktos zna "Basic Polish" Dany Bielec? Ksiazka ma literowki i nie nadaje
sie do zastosowania wprost (czasami za trudne slownictwo, zbyt duzo pulapek -
wyjatkow i liczba mnoga od poczatku), ale mozna ja uzywac do ukladania
wlasnych cwiczen i sa tam dobre, przejrzyste tabele z koncowkami oraz proste
wytlumaczenia gramatyki dla anglojezycznych. Chyba warto przejrzec.

Mam tez pytanie - czy znacie kurs polskiego dla poczatkujacych lub
sredniozaawansowanych na CD-romie Euro Talk? Zamowilam w bibliotece i czekam.
Mam taki kurs irlandzkiego w domu i CD-rom dopasowuje sie do jezyka systemu,
a zatem jesli ktos ma system niemiecki, to komendy beda po niemiecku, a jesli
amerykanski, to po amerykansku. Wygodna sprawa, bo mozna polecac uczniom bez
wzgledu na ich wlasny jezyk, ale ciekawa jestem, czy ten polski CD-rom jest
OK.

To tyle pytan.
Pozdrawiam,
M.




Temat: Jak nasze szkoly ucza jezykow obcych?
Jak uczą? Chyba sporo zależy też od nauczyciela. Moja nauczycielka angielskiego
w liceum zwykła przeprowadzać sprawdziany następująco: w jednej kolumnie wyrazy
angielskie, w drugiej mieliśmy napisać ich polskie znaczenie. Albo tłumaczenie
zdań dla sprawdzenia opanowania gramatyki . Natomiast będąca w podobnym wieku
profesor francuskiego tworzyła teksty z lukami. I właśnie to nawet dla głupiej
językowo licealistki było logiczne i normalne. POdobnie ćwiczenia gramatyczne, z
francuskiego otrzymywaliśmy dużo kserówek z prostymi ćwiczeniami
automatyzującymi, angielski - tylko to, co w książce i w ćwiczeniach. Pójście na
łatwiznę. Fonetyką nie zajmował się niestety nikt.

Ale najgorsze podejście miała na studiach (romanistyka) profesor od włoskiego.
Zgoda, musieliśmy się nauczyć szybko, ale nie w takim tempie, że jak ktoś nie
był na 2 zajęciach (w tygodniu były 3), to pojęcia nie miał o czym się mówi.
Pani profesor była z gatunku tych co to jedną ręką piszą a drugą ścierają, a od
poczatku nauki jedyną formą ćwiczenia gramatyki było tłumaczenie coraz bardziej
skomplikowanych zdań. Po pół roku zastąpiła ją native speaker nie umiejąca
przekazać najprostszej wiedzy gramatycznej. A potem native, który uznał, ze my
już wszystko umiemy i przez prawie 2 lata robiliśmy tylko tłumaczenia. Jak one
mogły wyglądać - wyobraźcie sobie...

Zresztą, nauczanie języka na romanistyce też pozostwawia dużo do życzenia, a
praktyka pisania prac magisterskich w takiej formie jak to istnieje obecnie to
czysty absurd jest.




Temat: juz teraz wiem
nikomu nie przyszlo do glowy ze ci ludzie ze sklepu wlasnie sie ucza jezyka i w
ramach cwiczen prowadza konwersacje w tym jezyku?
Zabronic im! Nie wolno! Oni maja pozwolenie tylko na Polski!
Ciekawe pod jaki paragraf podpadam ja... moj przyjaciel mowi do mnie po
rosyjsku a ja mu odpowiadam po angielsku (wszystko w ramach cwiczen i
wzajemnego korygowania sie).
Zbieram zapisy na lincz.



Temat: Jak wymawiać "th"
Tez mysle, ze jest to po prostu lekko zakamuflowana reklama. Ale
coz, taka gazeta... Dla mnie jest to po prostu smieszne. A do
Archbalda raczej nie zawitam.
Jesli chodzi o wymowe "th" i innych trudniejszych dzwiekow to
mysle ze sprawa ich "trudnosci" jest przereklamowana. Jak ktos
troche pocwiczy to raczej nie ma z tym takich kolosalnych
problemow (chyba, ze ma wade wymowy ale to i w polskim wtedy
zazwyczaj slychac), trudniejsze sa tylko niektore polaczenia
wyrazow. Mysle, ze niezaleznie od wlsaciwych cwiczen wymowy,
nalezaloby po prostu swoj jezyk uczynic bardziej "gietkim".
Pomoc tu moga cwiczenia speakerow radiowych czy telewizyjnych.
Po uelastycznieniu jezyka mozna go o wiele latwiej przyzwyczaic
do nowych ulozen i pozycji. Natomiast glowny problem lezy moim
zdaniem w przykladaniu malej, lub nie dosc duzej wagi przez
nauczycieli a co za tym idzie rowniez uczacych sie do wymowy.
Pokutuje tu powszechnie poglad, ze i tak nie bedzie sie mowilo
perfekcyjnie, a jakos nas zrozumieja byle mowic plynnie i duzo.
A ze czasami sprawia sie tym torture rozmawiajacym z nami
anglikom to eech, pal szesc...

pozdrawiam, che



Temat: Hurra w ksiegarni (Po polsku 1); pierwsze wrazenia
no to mamy podobne przemyslenia.
ostatnio analizowalam wymogi znajomosci polskiego na poziomie A1 i tu chyba
tkwi przyczyna nieporozumienia.
standardy wymagan sa jednakowe dla wszystkich jezykow europejskich i po prostu
uzytkownik jezyka na poziomie A1 powinien umiec dokladnie to samo (chodzi o
kompetencje komunikacyjne glownie, ale i praca z tekstem etc.)
a niestety do opanowania ktoregokolwiek jezyka slowianskiego potrzeba znacznie
wiecej czasu niz np. niemieckiego czy angielskiego.
w szkole, w ktorej ucze, na poziom A1 w polskim i w niemieckim przeznaczono
tyle samo godzin.. absurd.
przejrzalam Hurra! i na koniec uczen rzeczywiscie, teoretycznie, powinien
dysponowac wiedza na poziomie A1.
ale to nie jest realne...
zastanawiam sie czy ktos kiedys napisze jakis optymalny podrecznik...

a znasz very_martini cwiczenia dla poczatkujacyh Uniwersytetu Wroclawskiego
Malgorzaty Pasieki.
bardzo dobra ksiazka.

pozdrawiam




Temat: Który podręcznik uważacie za najgorszy ???
Co do podrecznikow, to nie zgodze sie, ze istnieje jeden uniwersalny podrecznik
dla ludzi chcacych sie nauczyc jezyka. Takie wlasnie podejscie jest wbrew
nowoczesnej metodyce. Jest cale multum roznych podrecznikow zronicowanych pod
roznym katem. Mamy podreczniki dla roznych grup wiekowych, grup zawodowych (np.
basic business english wyglada inaczej niz basic english for seamen).

Co do narodowosci, to byc moze europejczycy moga byc traktowani podobnie, bo
nasze jezyki sa oparte na lacinie, wiec gramatyki sa zblizone. Ale jak
pojdziemy w szczegoly, inaczej rosyjeskiego bedzie sie uczyl polak, a inaczej
anglik. Rosyjski jest zblizony do polskiego pod wzgledem gramtyki i slownictwa,
a biedny anglik nigdy o przypadkach nie slyszal, wiec jest mu trudniej.

Tak samo inaczej uczyl sie bedzie szwedzkiego norweg, bo ta dla niego jest jak
uczenie sie tylko nowych zasad ortografii i dziwnej wymowy, ale slownictwo i
gramatyka, a tez fonetyka nie sa niczym nowym, a inaczej polak, a jeszcze
inaczej chinczyk. Kazda nacja ma z czym innym problemy, bo jest to zwiazane z
cechami jezyka. Dlatego w podreczniku dla chinczyka znajda sie cwiczenia w
rozroznieniu r i l, bo dla nich to ten sam dzwiek, podczas gdy polacy az tak
takiech cwiczen nie potrzebuja.

Pozdrawiam,
KOciamama.




Temat: schemat nauczania poszukiwany !!! pilne
schemat nauczania poszukiwany !!! pilne
Czesc, witam wszystkich forumowiczow.

Mam prosbe, pytanie, chodzi o to, ze zwrocil sie do mnie pewien znajomy o
pewna przysluge. Wybiera sie do Polski na praktyki i wobec tego bardzo
chcialby nauczyc sie choc troche jezyka zanim zacznie prace. Problem w tym,
ze ja co prawda jestem Polka, mowie i pisze po polsku, rozumiem i czytam,
lecz nigdy nie nauczalam mojego jezyka! I nie wiem zaprawde od czego
zaczac.. :-(
Macie jakies zebrane doswiadczenia, jakies pomysly na lekcje, zebrane
cwiczenia..
Drugi problem polega na tym, ze ta nauka polskiego ma sie odbyc w tepie
ekspresowym ze tak powiem. Mamy trzy i pol miesiaca na to. Pomocy, blagam,
potrzebuje jakiegos schematu, od czego zaczac, co potem, na co zwrocic uwage
(znajomy jest Niemcem). Jej, bede Wam wdzieczna za wszelkie informacje!!!

joyia



Temat: problemy z "R"
We francuskim [r] tył języka podnosi się do góry, polskie natomiast wymaga podniesienia przodu języka do górnego dziąsła i kilkakrotnego szybkiego uderzenia w wałek dziąsłowy . to najtrudniejsza głoska, dlatego też pojawia się najpóźniej. W tej chwili jeszcze jest czas, żeby nad artyklulacją tej głoski popracować ale sądzę, że nie uda się to bez wizyty u logopedy, który pokaże ćwiczenia służące uzyskaniu odpowiedniego dla tej głoski układu artykulacyjnego. Uprzedzam też, że wywołanie może okazać się trudne z uwagi na utrwalony schemat artykulacyjny i przebywanie we Francji, a więc osłuchanie się z innym, niż polskie [r].Proponuję urlop w Polsce i kilka wizyt u logopedy.
Pozdrawiam



Temat: SPRZEDAM ARABSKI DLA POLAKÓW z kasetą!!!!!
witam ponownie
str.223;
"JĘZYK ARABSKI DLA POLAKÓW" to podrecznik dla poczatkujacych uwzgledniajacy
specyficzne trudnosci odbiorcy polskiego, dla kt. pierwszym powaznym problemem
jest calkowicie odmienny system pisowni i wymowy arabskiej.
Autorzy- wykladowcy j. arabskiego w polskich osrodkach uniwersyteckich-
zastosowali metode umozliwiajaca stopniowe poznawanie podstaw jezyka arabskiego
i podjecie proby komunikowania sie w tym jezyku.
W pierwszej czesci prezentowane sa reguly pisowni i wymowy arabskiej. Druga
czesc obejmuje 24 lekcje zawierajace teksty narracyjne i dialogi, slowniczki,
krotkie, przystepne komentarze gramatyczne oraz bogaty zestaw cwiczen
utrwalajacych prezentowany material. Wszystkie dialogi i teksty lekcji zostaly
nagrane na kasete audio
pozdrawiam :-)
jesli masz jeszcze jakies pytania to pytaj smialo :-)




Temat: AAA, nie macie dosc?:)
AAA, nie macie dosc?:)
Znaczy nie pracy anglisty generalnie, ale nie macie dosc tych wsyztkich
podrecznikow? Co chwile nowe podreczniki, ale wszedzie jest to samo, te same
nudne tematy. Znaczy wiem, wiem, kazdy uczen musi opanowac jezyk na tyle by
rozmawiac o podstawowych sprawach typu jedzenie, praca, zaintereswonia, ale
nie macie po porstu ochoty krzyczec, jak widzicie te uproszczone (nie
jezykowo, ale myslowo) teksty? Albo jak sluchacie tych sztucznych listeningow?
Macie tez wrazenie, ze wsyztskie kasety sa nagrane przez te same 2 osoby,
kotre probuja udawac rozne akcenty od szkockiego przez RP az po (czasem to sie
zdarza!!) polski? Ah, jakie to nieudolne;)

Nie bede juz mowic o cwiczeniach gramatycznych. Przez lata moja kolekcja teg
typu ksiazek rosnie, ale i tak wydaje mi sie ze mam ich wciaz za malo. Bo
niektorzy ucnziowie przerobia wsyztskie cwiczenia jakimi deysponuje po 5 razy
i wciaz wyrazaja szczere zdziwienie jak widza if i were albo cos w tym stylu.

Wiem, wiem, nowy rok sie dopiero zaczyna, a ja juz krzycze, ale takie moje
refleksje. ktos ma podobnie? Czy moze oznacza to, ze powinnam poszukac innej
pracy wkrotce bo sie wypalilam?



Temat: podrecznik Hurra??
mysle, ze ten podrecznik jest najlepszy na polskim rynku, wiec "w ciemno" mozesz go kupic :)
tak szczerze mowiac polecilabym Ci zaczac od czesci 1 - zeby uporzadkowac wszystkie wiadomosci, a przede wszystkim miec wszystko w jednym miejscu. jezeli okaze sie, ze maz juz opanowal tamtejszy material, zamowcie czesc 2. oczywiscie najlepiej ksiazke z cwiczeniami, wtedy maz zacznie pisac :)
chociaz tak naprawde, to musicie sie zastanowic, w jakich sytuacjach maz bedzie uzywal jezyka. jezeli faktycznie bedzie mial niewiele do czynienia z pisaniem - moze lepiej sobie troche sobie odpuscic i skupic sie na innych sprawnosciach. chociaz oczywiscie pisanie pozwala na rozwijanie wszystkich kompetencji...:)
do ksiazek i do cwiczen sa dolaczone plyty cd, wiec materialu do sluchania nie zabraknie. w czesci 2 jest tez duzo autentycznych tekstow, wiec to na pewno bedzie wam odpowiadac.
no i przede wszystkim sa swietne cwiczenia komunikacyjne
pozdrawiam :)



Temat: Szkoła Podstawowa nr 40 przy Hożej 11/15
O, mnie też "uczył". W zasadzie patrząc na niego można było powiedzieć wszystko,
tylko nie to, że uczy wf. Pamiętam za to i mile wspominam przedmiot, który
wszyscy jakoś dyplomatycznie pominęli - język rosyjski. Bardzo sympatyczna była
pani Ewa Gadomska, która mnie go uczyła, potem niestety odeszła ze szkoły.

Pamiętam też sporo dziwacznych postaci, które nie uczyły mnie, ale nie sposób
było nie zauważyć: była taka babka,tylko nie pamiętam czy polskiego czy ruskiego
nauczała, z ogromną i staroświecką peruką, bardzo dziwna. Było też małżeństwo
Chorąży od matematyki - on fajny i wyluzowany, ona oschła, zasuszona, z
nieprzyjemnym głosem.

Dziwiło mnie zawsze, że jedna nauczycielka potrafi w jednym roku uczyć
polskiego, w następnym matematyki, w jeszcze jednym być świetliczanką, aż w
końcu pracować w sekretariacie. W większości przypadków panie te były
beznadziejne w każdej kategorii.

Aha, pewna rzecz mi się podobała, chociaż teraz pewnie bym się wzdragał na myśl
o skorzystaniu: ogromne dwa boiska. Jedno bezpośrednio przy budynku szkoły, z
tyłu (płyty chodnikowe), drugie wyżej, za nim, ze żwiru. Pewnie teraz obleśnie
to by wyglądało, ale wtedy nie każda szkoła miała takie ogromne miejsce do gry w
piłkę.

I pamiętam jeszcze basen na Konopnickiej. Nauka pływania w młodszych klasach i
odznaka "już pływam", okupiona traumą i stresem przed trenerem z kijkiem
bambusowym :-) "referentus duptus" - to mówił, waląc nas za źle wykonywane
ćwiczenia, a co ciekawe, na górze siedzieli i patrzyli na to rodzice i
wychowawczyni i NIKT nie zaprotestował w naszej obronie :-)))



Temat: Bardzo potrzebuję
Bardzo potrzebuję
Wiem że może nie na temat ale barzo potrzebuję, może ktoś ma niepotrzebną
którąś z tych książek. Przyjmę z wdzięcznością podręczniki dla mojej córki,
do klasy IV szkoły podstawowej:
- J. POLSKI
K.Grajewska, E.Wower "Oglądam świat4"-podręcznik do kształcenia literackiego
K.Grajewska, E.Wower "Oglądam świat4"-podręcznik do kształcenia językowego
wydawnictwo ARKA
"Słowa na start"-podręcznik z ćwiczeniami dla klasy IV do nauki o języku,
część I i II, wydawnictwo ROŻAK
M.Iwanowicz "Dyktanda-teksty ortograficzne z lukami dla klasy IV,
wydawnictwo RES POLONA

- HISTORIA
A.Pacewicz, T.Merta "A to historia4" część I i II, wydawnictwo NOWA ERA

- MATEMATYKA
R.J.Pawlak "Matematyka krok po kroku4"- podręcznik i zeszyty ćwiczeń,
wydawnictwo RES POLONA

- PRZYRODA
E.Kłos, E.Błaszczyk "Przyroda4"-podręcznik i dwa zeszyty ćwiczeń,
wydawnictwo WSIP

- PLASTYKA
A.Misior-Waś "Lubię tworzyć" podręcznik do plastyki dla klas 4-6,
wydawnictwo MAC EDUKACJA

- MUZYKA
U.Smoczyńska "Muzyka i my4" wydawnictwo WSIP



Temat: Ile kosztuje uczeń, ile kosztuje szkoła
W szkole gdzie uczyłam, na początku reformy, na prośbę rodziców wybrano
najtańsze podręczniki do języka obcego (ok.27 zł) bez zeszytu ćwiczeń. Książki
są straszliwe, pełne błędów, źle pomyślanych! Ile się nadrukowałam ćwiczeń
powymyślanych, pościąganych z netu. Ale za moje pieniądze. Można było kupić
książki droższe o 8 zł i mieć porządny, ciekawy podręcznik na dwa lata. I ten
się nie rozleciał, jak ten tańszy, polski z błędami:-)
Niestety, nie miałam wyboru, byłam na zastępstwie:-(
A poza tym... dzieciaki nawet jeśli ksiązki mają, to ich nie noszą:-(




Temat: Kompedium gramatyczne jez. angielskiego
Kompedium gramatyczne jez. angielskiego
Witam,
Rozglądam się za jakimś przyzwoitym kompendium gramatycznym języka
angielskiego, który pozwolił by mi usystematyzować więdzę oraz poznać lub
przypomnieć nowe regułki (niestety z powodu nieżywania języka wiele
zapomniałem). Książka musi umożliwić w szybki sposób znalezienie potrzebnej
informacji, w klarowny sposób wyjasnić reguły oraz zawierać przykłady. Bez
dodatkowych żadnych ćwiczeń. Szukałem trochę w księgarniach i niestety nic
sensownego nie znalezłem.
Jeżeli macie jakieś propozycję odnośnie tytułów/autorów proszę o informację.
Mogą być wydania zarówno polskie jak i angielskie.

Grzegorz



Temat: Co wy na to?
slezan napisał:

> Gość portalu: arcykr napisał(a):
> Łacina w większym stopniu partycypowała w ukształtowaniu polskiego standardu
> językowego niż dialekty śląskie. Toz tego. Pytałeś więc odpowiedziałem.
Czego to dowodzi?
> > > Język jest przede wszystkim narzędziem komunikacji. Standardyzacja śl
> ąskie
> > go
> > > będzie miała, jeżeli nastąpi, wymiar stricte ideologiczny.
> > A jaki wymiar ma batalia o uznanie istnienia narodu śląskiego?
>
> Zarówno ideologiczny jak i praktyczny. Narody cieszą się w świecie prawną
> ochroną i politycznymi przywilejami. Ponadto idea narodowa (jakakolwiek)
wciąż
> jeszcze ma moc mobilizowania ludzi do działania.
Narzędziu komunikacji też się przyda standaryzacja. Jak każdemu narzędziu.
Będzie też łatwiej poznać, kto jest podszywającym się gorolem.
>
> Nie rozumiem zniecierpliwienia. Przypomnij sobie, kto wywołał kwestie
językowe
> w tym wątku.
To raczej przerażenie, że zrobi się z tego wątek "Górny Śląsk od A do Z".
Pierwszą kwestię językową przywołałem, aby pokazać jakim tandetnym i
niepoważnym (wciąż brak odpowiedzi Arnolda o przebieg granicy autonomii w
rejonie Bielska) ruchem jest RAŚ, który nie potrafi nawet porządnie zrobiś
strony ze swoim programem.
>
> A uczniowie polskich szkół mniejszościowych na Litwie mają problemy z
> napisaniem podania w języku urzędowym?
Z tego, co wiem z wykładu z pedagogiki, z ćwiczeń i praktyk w szkołach -
raczej tak.



Temat: bezsens angielskiego w szkole
A propos studiowanai;) Ja jeszcze jestem na ostatnim roku studiow, i bardzo mi
sie podoba, jak to niektorzy przyszli jezykowcy reaguja na nowe zwroty i slowka
z "entuzjazmem" pt. poc o nam to, to niiiigdy nam sie nie przyda, jak ja lubie
takie slowka itd.

Ja rozumiem, ze ludzie uczacy sie na nizszych poziomach maja za zadanie przede
wszystkim zrozumiec tekst/informacje i do tego sie odniesc, ale myslalam, ze
ludzie studiujacy filologie maja troche inny cel niz komunikacja, ktora
prrzeciez mozna zrealizowac bez slow, skoro komunikacja werbalna to od 7% do
30% w zaleznosci od badan. I podoba mi sie tez wyklocanie z native speakerem o
slowka, i uzasadnieanie swoich argumetow: bo po polsku tak mozna.

ale to chyba jest zwiazane z polskim stylem nauczania (generalnie), gdzie
nacisk kladzie sie na poprawne rozwiazanie cwiczenia , a nie jedymnie
traktowania ich jako srodka do opanowanie jezyka na poziomie jak najblizszym
native-speakera.

Co do zdolnosci, to faktycznie, wiele osob uwaza (i mowie o studentach
filologii), ze jedynie zdolnosci sa odpowiedzialne za poziom zblizony do
natuive speakerow, a rola regularnej ciezkiej pracy nad jezykiem jest
niedoceniana;)

Pzdr,
KOciamama.



Temat: Barbajorgos - czy dla początkujących?
Zasady gramatyczne opisane są bardzo szczegółowo. Po zapamiętaniu reguł oraz
wykuciu na pamięć słówek z kolejnych lekcji tłumaczenie podanych zdań nie
nastręcza trudności. Ogólnie książka nie jest dobra dla samouków. Brakuje
kluczy do tekstów i ćwiczeń, dlatego uważam, że książka ta jest dobra
wyłączznie na lektoraty w OBTA. Proponuję alternatywny podręcznik o nazwie
Επικοινωνήστε ελληνικά firmy Deltos, który kupić można w internecie. Jest
specjalnie dostosowany dla cudzoziemców, bardzo intuicyjny i mimo braku
polskiego leksykonu jest o niebo lepszy niż barbajorgos - co dedykuję
szczególnie pani prof. Borowskiej, co by zechciała w końcu coś
przystępniejszego niż dotąd napisać. I na koniec mała uwaga: jest jeszcze chyba
na rynku wcześniejsza książka Borowskiej pod normalnym tytułem "intensywny kurs
języka nowogreckiego". Powiem krótko: to najbardziej jak dotąd udany polski
podręcznik do nowogreki, choć bez CD.pzdr



Temat: czy wszyscy sa tak zajeci?
Cześć Ewo!
Tak, tak, jesteśmy zajęte :-)))
Na pewno to jest jedyny powód ciszy na tym forum!
W moim przypadku, nauczanie polskiego jest zajęciem dodatkowym - orócz tego mam
(nie)normalną pracę, która zżera mi cały czas :-(
U mnie gramatyka też jest "obficie prezentowana" i przerywana częściowo grami i
zabawami edukacyjnymi + próbą komunikacji i ćwiczeniami fonetycznymi :-)
Niestety, nie można jej (gramatyki) ominąć - na szczęście, moi studenci
wykazują duże zrozumienie & cierpliwość :-)))
Jest się z Warszawy/Łodzi(fem. twarde, miękkie z Dzień dobry), Krakowa,
Lublina, Torunia (masc.) lub Katosów (plural) - staram się jak najmniej
wyjaśniać (idziemy na żywioł), a w razie szczegółowych i upierdliwych pytań
mówię, że taka jest historia języka i co najwyżej często powtarzam lub robimy
dużo ćwiczeń żeby im się utrwaliło - to wszystko :-)
Ostatnio dodaję trochę ćwiczeń na podstawie piosenek (najpierw słuchają i
uzupełniają luki w tekście - proste, a potem mamy jeszcze jakieś ćwiczonka
związane z tematem piosenki, np.: słówka) albo tworzą i odgrywają scenki
(sklep, dworzec) - zajmuje to trochę czasu, ale mam go dość dużo (105min), no i
się nie nudzą, poruszają się trochę :-))) Np.: przynoszę prawdziwy fartuch dla
pani ekspedientki i prawdziwe owoce, bilety czy szampon, no i robimy sobie
sklep - mało profesjonalne, trochę jak w przedszkolu, ale wydaje mi się, ze im
się to podoba, więc dalej będę to robić - przecież nikt nie patrzy :-))) a
rezultat jest!
Pozdrawiam wszystkich i padam na pysk
Kwiecienka Zmęczona



Temat: Internetowe kursy niemca
Kursy radia Deutsche Welle to scenki do samodzielnego udsłuchania na poziomie
podstawowym i średniozaawansowanym, tłumaczone przez polskiego lektora, do
każdej scenki materiał w formie podręcznikowej - objaśnienie gramatyki, nowych
słow i ćwiczenia z zakresu poznanego materiału (są też podane poprawne
rozwiązania). To nie jest kurs, po którym uzuskuje się jakieś świadectwo jego
ukończenia. Myślę, że jest to świetna forma osłuchania się z językiem, poznania
nowych słów i ich użycia. Dodatkowo można też tu normalnie słuchać radia, poza
tym udostępniona jest specjalna wersja codziennych wiadomości czytana wolniej
właśnie dla osób uczących się języka.

Magda




Temat: Praca dla nauczycieli jez.polskiego jako obcego .
no nie wiem jak tam zarobki w USA i inne takie, ale ja w zasadzie od 2 lat
uprawiam wolontariat, bo zanim sie naucze i pozbierm materaily to jeszcze
potrwa. na razie ucze kazdego i prawie za kazde pieniadze, bo zalezy mi na
doswiadczeniu. jak juz bede czula sie pewna, polski stanie jezykiem, ktorym
mowi pol Europy, to bede szalec ze stawkami :-))
na razie, nawet jak dostaje przyzwoite pieniadze to i tak srednio to sie
oplaca, ciagle nowe ksiazki, pisanie cwiczen, konspektow, wlasnie bawie sie w
klejenie memory i tyle...



Temat: Redakcja GW przenosi sie do Tel-Avivu
Redakcja GW przenosi sie do Tel-Avivu
Zydzi w GW tak zatesknili za Palestyna i lepszym klimatem, ze przenosza sie
jesienia tego roku do biurowca z widokiem na Mur Berlinski w Palestynie.

Komunikacja internetowa sprawia, ze obecnosc Zydow w Redakcji warszawskiej
nie jest konieczna. Zydowscy redaktorzy z Polski odbywaja regularne cwiczenia
na strzelnicy w Goclawku, zeby wprawic sie na wypadek osobistej konfrontacji
z Palestynczykiem.

Polacy zatrudnieni w GW pozostana jeszcze dwa lata, az naucza sie
hebrajskiego, ale nauka jezyka jest chyba tylko pretekstem do pozostawienia
ich tutaj. Przeciez np. rosyjscy Zydzi w Palestynie do dzis nie znaja
hebrajskiego.

Krzyz im na droge!

Kiedy wujedzie reszta Zydow z, badza co badz, naszej Polski?




Temat: PISA - co wiedza o temacie polscy nauczyciele
Sprowokowaliście mnie :-)
Moja przyjaciółka mieszkająca w Anglii (kończyłyśmy razem "starożytne", polskie
LO)jest prawnikiem specjalizującym się w sprawach oświatowych. Ponieważ jej syn
ukończył właśnie angielską szkołę średnią, jest także z tej racji dobrze
zorientowana.
W czasie wizyt w kraju włosy z głowy wydziera, stwierdzając, że nasza reforma
zmierza w kierunku działań, z których Anglia rozpaczliwie się wycofuje.
Egzaminy testowe, które spowodowały uczenie "do testu", nie dla wiedzy; nauka
języka wyłącznie na poziomie komunikacji (bez "niepotrzebnej" gramatyki;)
zwężenie materiału. W młodszych klasach wprowadzono OBOWIĄZKOWE godziny, na
których panie czytają dzieciom głośno -bo zaniedbano czytanie książek na rzecz
opracowywania fragmentów (patrz: ćwiczenia w czyt.ze zrozumieniem ;-))
Nadmiar praw (i rozluźnienie dyscypliny) spowodowały taką ilość procesów
przeciw szkołom, że doszło do absurdu. W tej chwili wracają mundurki,
regulaminy, wymagania...
Ech, nowatorzy...wylewamy dziecko z kąpielą. Od I klasy szkoły podstawowej
wprowadziłabym kaligrafię (minęłyby jak ręką odjął dysgrafie)i czytanie,
czytanie, czytanie... Stosy ćwiczeń do wypełniania po jednej literce nic nie
dają.
A możecie mnie nazwać konserwatystką :-)))))




Strona 1 z 4 • Znaleźliśmy 165 rezultatów • 1, 2, 3, 4
 
Copyright 2006 MySite. Designed by Web Page Templates